APRILIA TUONO 1100 V4 RR

Przede wszystkim w oczy rzuca się zwiększenie pojemności silnika! Z litrowego nakeda, Tuono stało się nakedem 1100 (a dokładniej 1077 ccm) dzięki zwiększeniu średnicy cylindra z 78 do 81 mm.
  • APRILIA TUONO 1100 V4 RR
  • APRILIA TUONO 1100 V4 RR
  • APRILIA TUONO 1100 V4 RR
  • APRILIA TUONO 1100 V4 RR

Przede wszystkim w oczy rzuca się zwiększenie pojemności silnika! Z litrowego nakeda, Tuono stało się nakedem 1100 (a dokładniej 1077 ccm) dzięki zwiększeniu średnicy cylindra z 78 do 81 mm. Ponadto, tak jak w przypadku RSV4, silnik przeszedł sporo innych zmian polegających m.in. na redukcji masy tłoków, korbowodów oraz szpilek korbowodów. Dzięki zmianom moc maksymalna jednostki V4 zwiększyła się ze 170 do 175 KM przy 11 000 obr/min! Moment obrotowy również wzrósł ze 113 do 120 Nm przy 9 500 obr/min. Obie te wartości dostępne są o 500 obr. wcześniej, niż w poprzednim modelu, już na poziomie 8000 obr/min moc maksymalna powędrowała do góry o blisko 20 KM! Chyba własnie zakochaliśmy się w Tuono jeszcze mocniej, niż wcześniej…

Równie ważna co silnik, jest też nowa elektronika w postaci kolejnej generacji genialnego systemu aPRC, który tak jak w RSV4 RR zawiera kontrolę trakcji, kontrolę wheelie, kontrolę startu, quick shifter oraz wyścigowy ABS redukujący uniesienie tylnego koła. W opcji dokupić można pakiet V4-MP, czyli telemetrię, z którą można połączyć się za pomocą smartfona i z tego poziomu również edytować ustawienia komputera. Mapy sterowania silnikiem zostały skonfigurowane od nowa i są teraz mniej agresywne, czyli łatwiejsze do kontrolowania.

Aprilia Tuono V4 1100 RR posiada też kilka zmian zewnętrznych – przednia owiewka jest zupełnie nowa, dzięki czemu oszczędzono 1,5 kg! Szyba jest wyższa niż poprzednio, a 3-częściowy reflektor, tak jak tylną sekcję motocykla, zapożyczono z nowej RSV4. Ergonomiarównież przeszła kilka zmian. Kanapa jest nie tylko wygodniejsza, ale również znalazła się o 15 mm niżej, a kierownica jest węższa, dzięki czemu pozycja powinna być zdecydowanie bardziej komfortowa.

Podwozie również przeszło małą ewolucję – kąt główki ramy wyostrzył się z 25.1° do 24.7°, a wyprzedzenie skróciło się z 107.4 mm do 99.7 mm. Przy tym wahacz wydłużono o 6 mm, dzięki czemu Tuono V4 1100 RR będzie bardziej stabilne przy dużych prędkościach, a jednocześnie jeszcze chętniej będzie skręcało. Zawieszenie to w pełni regulowany Sachs z przodu i z tyłu, którego wstępne ustawienia są teraz również bardziej komfortowe. Jest też amortyzator skrętu. Tuono otrzymało także nowe hamulce – z przodu pracują przeprojektowane zaciski Brembo monobloc M432. Bez paliwa, akumulatora i płynów, motocykl waży 184 kg, czyli jedynie o 4 kg więcej, niż RSV4 RR.

  • Silnik: Aprilia 65 ° V-4 cylindrowy, 4-suwowy, płynny system chłodzenia, podwójne górne wałki rozrządu (DOHC), cztery zawory na cylinder
  • Pojemność skokowa: 1077 cc
  • Maksymalna moc : 175 KM (129 kW) 11.000 rpm
  • Maksymalny moment obrotowy przy korby: 121 Nm 9,000 rpm
  • Zapłon: Magneti Marelli cyfrowy system zapłonu elektronicznego zintegrowane w systemie sterowania silnikiem
  • Smarowanie: Mokra miska olejowa, układ smarowania z chłodnicy oleju i dwie pompy oleju (smarowanie i chłodzenie)
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa skrzynia biegów typu kaseta, dźwigni zmiany biegów z systemem szybkiej zmiany biegów elektronicznej (AQS) w wersji APRC
  • Sprzęgło: wielo tarczowe mokre sprzęgło, z mechanicznym systemem pantofel
  • Przednie zawieszenie: Sachs widelec o średnicy 43 mm. Całkowicie regulowane naprężenie wstępne i hydrauliczne kompresji i tłumienia. skok: 120 mm
  • Zawieszenie tylne: wahacz aluminiowy podwójnie usztywniony, amortyzator Sachs Monoshock całkowicie regulowany skok 130 mm
  • Hamulce brembo monobloki z przewodami w stalowym oplacie zarządzane przez system ABS
  • Wymiary: Max. długość: 2065 mm Max. Szerokość: 800 mm (przy kierownicy) Max. wysokość: 1090 mm Min. Wysokość od podłoża: 125 mm Wysokość siodła: 835 mm Rozstaw osi: 1445 mm
    Masa: 184 kg
  • Pojemność zbiornika paliwa: 18,5 litrów