Niekończąca się ewolucja: właśnie zaprezentowano nowe Ducati Panigale V4 na rok 2022.

Niekończąca się ewolucja: właśnie zaprezentowano nowe Ducati Panigale V4 na rok 2022.

Nie od dziś wiadomo, że ewolucja w szeregach Ducati nigdy nie dobiegnie końca. Właśnie zaprezentowano nowe Panigale V4, które jest jeszcze mocniejsze i ulepszone pod każdym względem.

Niekończąca się ewolucja: właśnie zaprezentowano nowe Ducati Panigale V4 na rok 2022.

W wersji 2022 projekt Panigale V4 robi najważniejszy krok ewolucyjny od czasu jego prezentacji. Chodzi o to, aby stać się jeszcze szybszym na torze wyścigowym, a jednocześnie bardziej intuicyjnym i mniej męczącym dla szerokiej gamy motocyklistów sportowych.

Pierwsze udoskonalenie w Panigale V4 2022 to aerodynamika. Inżynierowie Ducati skoncentrowali się na owiewkach, które teraz łączą bardziej kompaktowe i cieńsze skrzydła o podwójnym profilu. Gwarantują one docisk pionowy, nawet do 37 kg przy 300 km/h. Ponadto, dolna część owiewki została przeprojektowana, aby poprawić chłodzenie, a w konsekwencji wydajność silnika.

Ergonomia również była głównym celem zaawansowanych prac rozwojowych, mających na celu poprawę kontroli nad motocyklem podczas sesji na torach wyścigowych i umożliwienie kierowcy maksymalnego wykorzystania osiągów Panigale V4. Kanapa jest teraz bardziej płaska i ma zmieniony materiał, aby ułatwić ruchy na motocyklu. W porównaniu do wersji 2021, zbiornik paliwa otrzymał nowy kształt, aby prowadzący mógł lepiej zaprzeć się o niego podczas hamowania. Motocyklista jest całkowicie zintegrowany z motocyklem, a tym samym odczuwa większy komfort podczas jazdy.

Sercem motocykla jest silnik Desmosedici Stradale o pojemności 1 103 cm3, wywodzący się z MotoGP, który został poddany serii modernizacji pozwalających na zwiększenie mocy i natychmiastową reakcję przepustnicy.

Silnik został udoskonalony pod względem układu smarowania i jest połączony z nową pompą olejową, która zmniejsza absorpcję mocy. Zwiększona średnica wylotu tłumika pozwala zmniejszyć przeciwciśnienie spalin, a w konsekwencji zwiększyć osiągi. Dzięki tym zabiegom oraz nowemu, dedykowanemu mapowaniu, Desmosedici Stradale, spełniający normę Euro 5, osiąga moc 215,5 KM przy 13 000 obr./min, co stanowi wzrost mocy o 1,5 KM w porównaniu z poprzednią wersją. Jednostka charakteryzuje się również momentem obrotowym 123,6 Nm przy 9 500 obr./min, a już od 6 000 obr./min zapewnia 80% maksymalnego momentu obrotowego.

Detalem mówiącym wiele o ewolucji wersji 2022 jest zastosowanie nowej skrzyni biegów, która jest bardziej odpowiednia do jazdy na torze. Pierwszy bieg został wydłużony o 11,6%, a drugi o 5,6%. Dzięki nowej skrzyni biegów, łatwiej jest teraz pokonywać ciasne zakręty na pierwszym biegu, ciesząc się lepszym hamowaniem i lepszym przyspieszeniem na wyjściach z zakrętów. System DQS pracuje teraz bardziej efektywnie, oferując lepsze osiągi. Wreszcie, szósty bieg został wydłużony o 1,8%, co w połączeniu ze wzrostem mocy silnika pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej o 5 km/h wyższej niż w przypadku Panigale V4 2021.

W Panigale V4 2022 wprowadzono nowe tryby Power Modes, które przewidują cztery konfiguracje silnika: Full, High, Medium i Low. Full i Low zostały zaprojektowane od nowa, natomiast konfiguracje High i Medium wykorzystują nową strategię. Tryb Full jest najbardziej sportowym, jaki kiedykolwiek zastosowano w Panigale V4 i pozwala na rozwinięcie pełnego potencjału silnika bez elektronicznych „kagańców”, z wyjątkiem pierwszego biegu. Nowy system zarządzania mapami Ride by Wire został opracowany dla trybów High i Medium – teraz dedykowany jest dla każdego z sześciu biegów, co gwarantuje możliwość uzyskania zawsze optymalnej siły ciągu przy otwarciu przepustnicy. Tryb Low został zaprojektowany z kolei w taki sposób, aby jazda po drogach była jeszcze przyjemniejsza, ograniczając maksymalną moc motocykla do 150 KM i oferując szczególnie łatwą do opanowania reakcję przepustnicy.

Nowe Panigale V4 S jest wyposażone w nowy, elektronicznie sterowany widelec Öhlins NPX 25/30, który wykorzystuje ciśnieniowy system tłumienia wywodzący się z układów wyścigowych, minimalizujący ryzyko kawitacji oleju. Efektem jest lepsze wspomaganie hamowania i jednocześnie lepsze wybieranie nierówności, co przekłada się na lepszy komfort jazdy. Nowy widelec ma 125 mm skoku (+5 mm w porównaniu do tego, w który wyposażone jest Panigale V4 2021), dzięki czemu może przyjąć bardziej miękkie ustawienia, poprawiając tym samym płynność reakcji, przyczepność w krytycznych warunkach i komfort na najbardziej wymagających odcinkach hamowania.

Nowy widelec pracuje w połączeniu z tylnym amortyzatorem Öhlins TTX36 i amortyzatorem skrętu Öhlins. System ten oferuje możliwość dostosowania interwencji zawieszenia do różnych sytuacji podczas jazdy (hamowanie, pokonywanie zakrętów, przyspieszanie), a także zmiany parametrów pracy elementów osprzętu. Dla kierującego oznacza to wyższy poziom kontroli nad dynamiką motocykla z korzyścią dla bezpieczeństwa na drodze i czasów okrążenia na torze.

Ponadto, sworzeń jednostronnego wahacza aluminiowego jest umieszczony 4 mm wyżej niż w wersji 2021, stabilizując motocykl podczas przyspieszania.

Nawet standardowa wersja Panigale V4 posiada najnowocześniejsze podwozie, które obejmuje w pełni regulowany widelec Showa Big Piston Fork (BPF), amortyzator skrętu Sachs, regulowany monoshock Sachs oraz odlewane, 5-ramienne aluminiowe felgi.

Produkcja Panigale V4 i Panigale V4 S rozpocznie się w grudniu 2021 roku.

Krzysztof Małek
📞 +48 533 315 549
📧 krzysztof.malek@motomio.pl
📌 Zakopiańska 171a, Kraków

Po więcej aktualności zapraszamy na: https://motomio.pl/aktualnosci/
Więcej o Ducati World Première 2022: https://www.ducati.com/ww/en/home/ducati-world-premiere

#Ducati #PanigaleV4 #TheEvolutionOfSpeed

Pozostaw komentarz